از مزرعه تا فنجان شما

از مزرعه تا فنجان شما!

تا به حال فکر کرده‌اید که قهوه‌ای که روزانه میل می‌کنید چه مراحلی را طی کرده است که از مزرعه به فنجان شما رسیده است؟

مراحل تولید قهوه

دانه‌های قهوه در طی ۲۴ ساعت با دستگاه های مخصوص از میوه آن جدا می‌شود. سپس دانه‌ها را در هوای آزاد روی محوطه بتونی پخش می‌کنند تا زیر نور خورشید کاملا خشک شوند. سپس به وسیله‌ی دستگاه خشک کن پوسته نازک از روی دانه‌ها جداسازی می‌شوند. دانه‌ها در سایز های مختلف با دست جداسازی می‌شوند تا اب بهترین کیفیت و یکدست به دست شما برسند. قهوه‌ها در کیسه های ۵۰ کیلویی ریخته می‌شوند و سپس از سه طریق هوایی، زمینی، و دریایی به نقاط جهان ارسال می‌کنند.

 

برشته کاری

بخش بعدی، بخش رُست (برشته کاری) که دارای اهمیت بسیار بالایی در مراحل فرآوری قهوه است؛ زیرا قهوه در حین رُست (برشته کاری) دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی زیادی می‌شود و از یک دانۀ سبز به دانۀ معطر و خوش طعمی تبدیل می‌شود که مزه‌اش طرفداران زیادی دارد. از این رو برای حرفه‌ای شدن در این مرحله‌ی فرآوری قهوه به سال‌ها تمرین نیاز است. به طوری که تفاوت یک قهوه‌ی مرغوب و یک قهوه‌ی بی‌کیفیت فقط در چند ثانیه است. هرچه قهوه سیاه‌تر باشد، طعم قوی‌تر به قهوه می‌بخشد.

بعد از اینکه دانه‌ها به رنگ‌های طلایی، قهوه‌ای و سیاه از دستگاه رُست بیرون آمدند و به سرعت خنک شدند؛ در سبد‌های بزرگ ریخته و برای بسته‌بندی ارسال می‌شوند.سپس بسته‌ها هواگیری می‌شوند تا کیفیت قهوه از دست نرود.

آسیاب قهوه

برای آسیاب کردن قهوه دو روش وجود دارد:

آسیاب در کارخانه با دستگاه‌های مخصوص،آسیاب در قهوه‌فروشی (تا پس از آن سریع قهوه را برایتان آماده کنند)؛ و در آخر آسیاب قهوه در خانه! اگر یک پودر قهوه‌ی با کیفیت می‌خواهید،قهوه‌ای که در کارخانه آسیاب می‌شود می‌تواند بهترین انتخاب برای شماست.

اما آسیاب قهوه در خانه چند روش مختلف دارد:

  1. آسیاب با دستگاه آسیاب خانگی
  2. استفاده از هاون
  3. استفاده از مخلوط‌کن (مطمئن شوید که مخلوط‌کن قبل از استفاده کاملا تمیز شده شده باشد تا قهوه طعم غذاهایی که قبلا مخلوط کرده‌اید را نگیرد و همچنین آن را در زمان‌های کوتاه روشن و خاموش کنید تا دانه‌ها گرم نشوند و دانه‌ی درشت‌تری داشته باشید.)
  4. خردکردن دانه‌ها با پهنای چاقو

فنجان

قهوه آسیاب شده به روش‌های مختلفی دم می‌شود که محبوب‌ترین نوع دم کردن قهوه در ایران، دم کردن آن با موکاپات (قهوه جوش) است.

پس از دم کردن آن قهوه را در فنجان خود ریخته و نوش جان کنید.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *