انواع قهوه از نظر دانه

انواع دانه‌های قهوه از نظر نژاد

انواع مختلف دانه قهوه در جهان وجود دارد ولی اکثر دانه‌های تولید و استفاده شده را می‌توان به دو گروه اصلی عربیکا (Arabica) و روبوستا (Robusta) تقسیم بندی کرد. اما دو نوع کمتر رایج دیگر نیز به نام های لیبریکا (Liberica) و اکسلسا (Excelsa) هستند: لیبریکا که به ندرت یافت می‌شود، به طور انحصاری در کشور فیلیپین کشت و تولید می‌شود و اکسلسا نیز از جنس دانه لیبریکا می‌باشد حدود ۷ درصد مصرف جهان را به خودش اختصاص می دهد.

  • قهوه‌ی عربیکا

اکثر قهوه‌های تولید شده و درحال فروش جهان را به خود اختصاص می‌دهد و حدود ۶۰ درصد نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه‌ی جهان را نیز به خود اختصاص می‌دهد و نسبت به دیگر دانه‌های قهوه از کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشد و بیشتر در آمریکای لاتین کشت می‌شود.

  • قهوه‌ی روبوستا

دانه قهوه روبوستا نیز دارای دانه‌ی قوی‌تر و تلخ‌تر می‌باشد و بیشتر برای اسپرسو استفاده می‌شود. این نوع قهوه برای کسانی که قهوه‌ی قوی‌تر و تلخ‌تر را ترجیح می‌دهند بسیار مناسب است. همچنین دارای کافئین دوبرابر نسبت به قهوه‌ی عربیکا می‌باشد.

  • قهوه‌ی لیبریکا (Liberica) و اکسلسا (Excelsa)

اکسلسا در واقع یک نوع فرعی از قهوه‌ی Liberica است. با این حال، این دو نوع ویژگی های بسیار متفاوتی دارند. بنابراین بسیاری از مردم آن‌ها را دو نوع قهوه‌ی کاملاً متفاوت می‌دانند. در دهه ۱۸۹۰ میلادی، دانه‌های قهوه‌ی لبیریکا به اوج محبوبیت خود رسید و فیلیپین جزو اولین کشورهایی بود که تولید جدی این محصول را آغاز کرد و خود را به یک تولید کننده جدی قهوه در سراسر جهان تبدیل کرد. این قهوه دارای طعمی خاص و عطری مشابه چوب می‌باشد که خود را از دیگر قهوه‌ها متمایز می‌کند و به دو صورت لایت (سبک) و دارک (سنگین) رُست می‌شود و طعم‌های جذابی نیز برای دوست داران قهوه ایجاد می‌نماید.

خب اینم از نژاد‌های قهوه که رابطه مستقیم با طعم و رنگ و سلیقه‌ی شما دارد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *